• شنبه 19 آذر 1401
  • --
بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای طراحی سایت
کد مقاله: 92

HTML یا Hypertext Markup Language مبنا و پایه ساخت تمام وب‌سایت‌های موجود در اینترنت است و بیشتر از آن‌که یک زبان توسعه وب باشد، یک زبان نشان‌گذاریست.


زبان‌های برنامه‌نویسی نیز مانند زبان‌های محاوره‌ای بشر، ابزاری برای برقراری ارتباط هستند. 

به همین دلیل، طبق تعریف، زبان برنامه‌نویسی یا زبان کامپیوتر یا زبان توسعه وب عبارت است از: نوعی روش ارتباطی بین انسان و منابع کامپیوتر که بشر با کمک آن، دستورالعمل‌های لازم را در اختیار یک ابزار کامپیوتری قرار می‌دهد. 

به عنوان مثال، برای ساخت یک وب‌سایت، باید از یک زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید. هزاران زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب خود را انجام دهید. 

هدف این مقاله، کمک به شماست که ویژگی انحصاری و کاربرد هر یک از این زبان‌ها را بهتر درک کنید تا بتوانید انتخاب خود را آگاهانه‌تر انجام دهید. 

برای کاربرد مدنظر شما فقط یک زبان برنامه‌نویسی وجود ندارد

برنامه‌نویسی وب، مجموعه‌ای از فرایندها را شامل می‌شود که در نهایت، به خلق یک اپلیکیشن وب، منتهی می‌شوند. این اپلیکیشن‌ها مشتمل بر صفحات وبی هستند که کارکرد هماهنگ آن‌ها توسط یک زبان‌ برنامه‌نویسی، از سوی بشر برای یک سیستم کامپیوتری مشخص می‌شود.   

صفحات وب شما می‌توانند استاتیک یا داینامیک باشند. اگر محتوای یک صفحه، صرف نظر تعاملاتی که کاربر با آن انجام می‌دهد، ثابت و  ایستا باشد، به آن صفحه، صفحه ایستا یا استاتیک گفته می‌شود. اما چنان‌چه، محتویات یک صفحه، بر اساس تعاملاتی که کاربر با آن انجام می‌دهد، متفاوت باشد، به آن صفحه، یک صفحه داینامیک یا پویا گفته می‌شود. 

لذا همان طور که گفته شد، تعداد زیادی زبان برنامه‌نویسی وجود دارد که صرف نظر از پروژه وب مدنظر شما، می‌توانید برای ساخت صفحات وب خود از آن‌ها استفاده کنید. 

لازم است برای آن دسته از خوانندگانی که اطلاع ندارند بگوییم، از بین حدود هزار زبان برنامه‌نویسی موجود، نام برخی از زبان‌ها بیشتر شنیده می‌شود: 

•    HTML
•    JavaScrıpt
•    PHP
•    Python (سایت یوتیوب توسط این زبان ساخته شده)
•    Java
•    Ruby
•    MySQL

موارد فوق، زبان‌های متفاوتی هستند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. 

زبان‌های برنامه‌نویسی وب

زبان HTML

HTML یا Hypertext Markup Language مبنا و پایه ساخت تمام وب‌سایت‌های موجود در اینترنت است و بیشتر از آن‌که یک زبان توسعه وب باشد، یک زبان نشان‌گذاریست. این برنامه، از تگ‌ها برای ویرایش محتویات یک صفحه وب استفاده می‌کند. این تگ‌ها امکان اضافه کردن فایل‌های متفاوتی نظیر تصویر، استایل شیت (CSS) و جاوااسکریپت به صفحات را فراهم می‌آورند. 

ویژگی مهم این زبان، امکان برقراری پیوند بین صفحات اینترنت است. به این پیوندها، هایپرلینک (Hyperlink) گفته می‌شود. 

یادگیری کدهای HTML کار آسانیست ولی برای ساخت یک وب‌سایت حرفه‌ای، به تخصص‌های حرفه‌ای متفاوتی نیاز خواهید داشت که شاید لازم باشد به شرکت‌های توسعه وب مراجعه کنید. به عنوان مثال، برای جذابیت بخشیدن به صفحات خود باید بتوانید از CSS استفاده کنید. 

جاوااسکریپت

جاوااسکریپت (JavaScript) ، یک زبان برنامه‌نویسی تعاملیست. در مواردی که به ساخت انیمیشن و جابه‌جایی المان‌های داخل صفحه نیاز دارید، از جاوااسکریپت استفاده می‌کنید. زبانی که دینامیک صفحات و کدهای HTML شما را کنترل می‌کند. اغلب از جلوه‌های ویژه و رندرینگ جاوااسکریپت در تولید صفحات وب استفاده می‌شود. 

در مقایسه با HTML، یادگیری جاوااسکریپت، دشوارتر است. هرچند، می‌توانید کدنویسی جاوااسکریپت سایت خود را به آژانس‌های ارائه دهنده این خدمات واگذار کنید. 

PHP

PHP یا Hypertext Preprocessor به عنوان یک زبان پایگاه داده شناخته می‌شود. زبان پیچیده‌ای که در انواع مختلف وب‌سایت‌ها کاربرد وسیعی دارد. همچنین از آن‌جا که PHP از  سروری که سایت شما را میزبانی می‌کند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفته می‌شود که PHP یک زبان سرور است. خدمات این زبان، در تمام میزبان‌های وب، با حداقل قیمت عرضه می‌شود و این زبان در سراسر جهان، جوامع فعالی دارد که کاربران را به استفاده از اسکریپت‌های از پیش تعریف شده آن ترقیب می‌کنند. اصلی‌ترین کاربرد PHP در ساخت بخش داینامیک سایت‌ها نمود پیدا می‌کند. 

از آن‌جا که کارکردهای PHP اغلب به سرور مربوط می‌شود، یادگیری آن دشوار است. اگر سایت شما قرار است به صورت استاتیک به فعالیت خود ادامه دهد، نیازی به PHP نخواهید داشت. 

زبان Python

پایتون، پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی جهان است. در واقع، گفته می‌شود، این زبان، کامل‌ترین زبان است چرا که همه کار از آن بر می‌آید. همه کارهایی که PHP انجام می‌دهد، توسط پایتون نیز قابل انجام است. به علاوه، پایتون امکان ارتباط بین سایت و نرم افزار را فراهم می‌آورد. پایتون، یک زبان داینامیک است که جامعه آنلاین آن نیز به شدت فعال است. 

لازم به ذکر است که سایت Youtube در پایتون ساخته شده است. 

زبان جاوا

جاوا، یک زبان منبع باز است. این زبان در انواع مختلف پروژه‌ها کاربرد دارد. جاوا، یک زبان شیء گراست که وجود کتابخانه‌های وسیع و فریم‌ورک وب در آن، امکان انجام پروژه‌های پیچیده را فراهم می‌آورد. 

به دلیل دشواری یادگیری این زبان، برنامه‌نویسان اندکی در این زبان تخصص دارند. 

MySQL

MySQL زبانی برای مدیریت پایگاه‌های داده رابطه‌ایست. به عبارت دیگر، این زبان، امکان مدیریت مجموعه‌ای از داده‌های ساختارمند را برای کاربردهای مختلف، فراهم می‌آورد. به عنوان مثال، اگر رستوران داشته باشید، مدیریت دو نوع اطلاعات، برای شما ضروری خواهد بود: هویت مشتریان و سفارش آن‌ها. 

لذا، در این حالت، در وب سایت خود به یک سیستم مدیریت پایگاه داده نیاز خواهید داشت و MySQL، برای نیاز شما ایده‌أل خواهد بود. کار با این زبان دشوار است و به همین دلیل، در صورت نیاز به چنین تخصصی، پیشنهاد می‌کنیم به شرکت‌های فعال در این حوزه مراجعه کنید. 

زبانهای برنامه نویسی وب

خلاصه

در این مقاله، با انواع مختلف زبان‌های برنامه‌نویسی مورد نیاز برای ایجاد یک وب‌سایت حرفه‌ای، آشنا شدید. زبان‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به ترتیب سختی یادگیری از آسان به سخت، ذکر شده‌اند. هر چه پروژه شما پیچیده‌تر باشد، زبانی که برای ساخت آن مورد نیاز است نیز دشوارتر می‌شود. 

به عنوان مثال، برای ساخت یک وب‌سایت ویترین ساده، HTML و CSS کافیست ولی اگر همین سایت، بخواهد به یک فروشگاه آنلاین تبدیل شود، به سیستم مدیریت پایگاه داده نیاز دارد و برای ساخت آن به PHP ، Python یا MySQL نیاز خواهید داشت. 

یادگیری تمام تخصص‌های مورد نیاز برای تولید یک وب‌سایت، امری زمان‌بر و دشوار است و بهتر است، به صورت متمرکز روی یکی از مهارت زمان بگذارید. این کار، ضمن صرفه‌جویی در زمان، اثربخشی یادگیری شما را نیز افزایش خواهد داد. 


 
 


مقالات مرتبط:

دیدگاه کاربران: